piątek, 17 kwietnia 2020

Obrazki


Zaproponuję dzisiaj zabawy logopedyczne, w których będziecie Państwo mogli wykorzystać stare gazety albo zniszczone książeczki, które nie nadają się już do czytania. Jeżeli brakuje w domu jednych i drugich, zachęcam do malowania wspólnie z dziećmi  i zapewniam, że takie obrazki są dla dzieci dużo atrakcyjniejsze niż te gotowe. Moi uczniowie lubią jak im coś rysuję, jest przy tym zawsze dużo śmiechu. Sama pamiętam jak mój tata bawił się tak z nami i mimo, że nie był utalentowanym rysownikiem, uwielbiałyśmy z siostrą jak wykonywał te nieporadne rysunki.
Zabawy, o których będzie tu mowa nie są może bardzo odkrywcze ale sprawdzone przeze mnie na zajęciach logopedycznych i łatwe do przygotowania z materiałów, które mamy w domu.

Przygotowujemy obrazki przedstawiające przedmioty, których nazwy zawierają interesujące nas głoski.
Jeżeli dziecko ma problemy z wymową np. głosek z szeregu: s, z, c, dz wybieramy obrazki zawierające w nazwie te głoski w różnych pozycjach w wyrazie (na początku, w środku, na końcu). Obrazki naklejamy na sztywny karton (będzie można je wykorzystać do wielu różnych gier i zabaw) i rozkładamy na stole.

Przykładowe polecenia dla młodszych dzieci:


- Znajdź 3 obrazki, których nazwa kończy się na głoskę s

- Znajdź 4 obrazki, których nazwa zaczyna się na głoskę c
- Znajdź 2 obrazki, których nazwa ma w środku głoskę dz

Dla starszych dzieci, które mają już opanowane głoski z danego szeregu, możemy ćwiczyć różnicowanie szeregów opozycyjnych: s,z,c,dz / sz, ż, cz, dż. Potrzebne nam będą obrazki zawierające w nazwie głoski z tych dwóch szeregów. Rozkładamy przed dzieckiem wymieszane  obrazki z głoską s oraz obrazki z głoską sz i prosimy, żeby na jedną kupkę odłożyło wszystkie obrazki, w których nazwie słychać s, natomiast na drugą kupkę obrazki, w których nazwie słychać głoskę sz .
Dziecko musi wymówić dany wyraz na głos, usłyszeć to i zastanowić się czy brzmi prawidłowo. Często obserwuję, że dzieci, kiedy nie są pewne czy dobrze wypowiadają dany wyraz, wymawiają go najpierw z jedną potem z drugą głoską i dopiero wtedy słyszą różnicę (skoła, szkoła).
Analogicznie postępujemy z głoskami opozycyjnymi: z- ż(rz); c-cz; dz- dż

Jest to dobre ćwiczenie kształtujące słuch fonematyczny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz